آب رودخانه کرج با خطای پیمانکار آزادراه تهران شمال آلوده شد. به گفته مسئولان اداره حفاظت محیط زیست کرج این اولین بار نیست که این پیمانکار رودخانه حفاظت شده کرج را آلوده می‌کند.

رودخانه کرج

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: نزدیک به سه دهه صبوری و تعلل در ساخت آزاد راه تهران- شمال، برای محیط زیست اطراف آن مسیر مصائبی به همراه داشته است. این‌بار پیمانکار بخشی از نخاله‌ها و مصالح ساخت و ساز را به رودخانه حفاظت شده کرج تخلیه کرده است.

احتمالا پیمانکار است

امیدرضا تونی، رییس اداره محیط زیست شهر کرج: عامل این آلودگی احتمالاً یکی از پیمانکاران پروژه آزادراه تهران-شمال بوده است. فیلمی مبنی بر آلودگی بخشی از رودخانه کرج به دست ما رسید که به محض مشاهده اکیپی برای بررسی به محدوده مورد نظر اعزام شد. متاسفانه تا رسیدن نیروهای محیط‌بان به محل، منبع آلودگی از بین رفته بود و علی رغم بررسی‌های صورت گرفته مشخص نشد منشا آلودگی از کجاست. احتمال دارد یکی از پیمانکاران پروژه تهران-شمال بخشی از سیمان ناشی از فعالیت عمرانی در این محدوده را به آب ریخته باشد چون در سال‌های قبل هم این اتفاق افتاده بود. توصیه می‌شود مردم در صورت مشاهده چنین وقایعی موضوع را در اسرع وقت با ۱۵۴۰ در میان بگذارند تا با اعزام به موقع اکیپ حفاظت بتوانیم منشاء آلودگی را شناسایی و با متخلفین برخورد کنیم. در محور کرج-چالوس چهار پاسگاه محیط‌بانی وجود دارد که مردم می‌توانند با مراجعه به آنها تخلفاتی که صورت می‌گیرد را گزارش دهند.

همه سرچشمه‌های رود کرج حفاظت شده است

در سال ۱۳۴۶ بر اساس مصوبه شماره یک شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید «رودخانه کرج» و تمامی رودخانه‌ها و چشمه‌هایی که به آن می‌ریزند از سرچشمه تا سد حفاظت شده اعلام شد. بسیار پیشتر از این و بر اساس اسناد تاریخی، امیرکبیر مجموع آب قابل بهره برداری از این رودخانه را به ۸۴ سهم تقسیم نمود که فقط ۹ سهم آن مربوط به تهران بود. رودخانه حفاظت شده کرج به عنوان یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های دامنه جنوبی البرز دارای حوزه آبریزی به وسعت حدود ۸۴۳ کیلومتر مربع است و ۱۳ زیرحوزه دارد. حوزه‌ آبریز این رودخانه به دلیل آنکه ۶۴ درصد از وسعتش جزو مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود، یکی از زیستگاه‌های بسیار ارزشمند طبیعی کشور است. این رودخانه به لحاظ ساختار بستر و مشخصه های هیدرولوژیکی و برخورداری از پتانسیل های بالقوه زیستی (نظیر قدرت خودپالایی چشمگیر و اکسیژن سرشار) توانسته به لحاظ بوم شناختی اکوسیستمی درخور زیست انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و آبزیانی که در نوع خود کم نظیر هستند، باشد. رودخانه کرج از کوهی بنام کلون بستک در بلندی‌های خرسنگ سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری رودخانه ولایت‌رود نیز به رود کرج پیوسته و پس از گذر کردن از حاشیه شرقی شهر کرج و سیراب کردن دشت‌های کرج و شهریار به جاجرود می‌پیوندد.

کد خبر 895061
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha